Czy edukacja rozumie potrzeby biznesu, a biznes zna potencjał nauki? Czy przedstawiciele obydwu sektorów potrafią ze sobą współpracować, by najlepiej wykorzystać wzajemne możliwości? Wreszcie, jakie są oczekiwania i potrzeby stron – zastanawiali się uczestnicy I Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Edukacja i Biznes”.
Konferencja odbyła się w Parku Naukowo-Technologicznym Euro-Centrum 25 października 2018, a jej pomysłodawcą były władze Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Temat: Edukacja i Biznes dwa odrębne światy, czy przestrzeń do wspólnego zagospodarowania?, wzbudził wiele kontrowersji i wywołał ożywioną dyskusję uczestników. Samo spotkanie było idealną okazją do przeprowadzenia konstruktywnego dialogu pomiędzy przedstawicielami edukacji, biznesu, instytucji samorządowych, ale także studentów jako przyszłych pracobiorców.
W swoich wystąpieniach, Paweł Podsiadło – prezes Parku Naukowo-Technologicznego Euro-Centrum, wskazywał na szczególną rolę edukacji w procesie integracji innowacji społecznych i technologicznych. Mówił o konieczności uczenia młodego pokolenia świadomego i umiejętnego posługiwania się osiągnięciami technologicznymi. Innowacje powinny służyć ludziom i ich rozwijać, ale nie może się to odbywać kosztem zatracania umiejętności społecznych. „To, czego nam potrzeba – mówił pan Podsiadło – to nowoczesne społeczeństwo, świadome swoich celów, wykorzystujące technologie jako narzędzie integracji kulturowej i budowania swojej tożsamości”. Przestrzegał również przed zjawiskiem tzw. samotnego inteligentnego tłumu.
Po serii wykładów i debat przyszedł czas na pracę w sekcjach przy wykorzystaniu strategii Design Thinking.
Uczestnicy sekcji opracowali prototypy projektów mające na celu integrację sfery edukacji i biznesu. Ich realizacja da początek długofalowej współpracy, pozwalającej na wzajemną wymianę doświadczeń tworząc nową ideę edukacji, w której potrzeby pracodawców i pracobiorców będą nadrzędnym celem.